Senator Stanisław Pawlak monitorowanie budowy drogi ekspresowej S-10 prze Kujawsko-Pomorskie uczynił jednym z ważnych zobowiązań w swojej kampanii wyborczej. Wynikało to m.in. ze spotkań z mieszkańcami miejscowości, przez które droga ma być prowadzona. 3 października br. złożył senatorskie oświadczenie widząc potrzebę korekty trasy przebiegu S-10.
Senator pisał do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka, uzasadniając swoją interwencję: „Mieszkańcy województwa kujawsko-pomorskiego czekają na drogę S-10. To ważna inwestycja drogowa i jest bardzo potrzebna! Niepokój jednak budzi jej planowany przebieg w rejonie Włocławka.
Odcinek Bydgoszcz – Toruń ma ustaloną lokalizację, zaś dalszy etap ma przebiegać poszerzoną autostradą A-1 do węzła Brzezie, a następnie od A-1 przez Wisłę do granicy województwa kujawsko-pomorskiego.
Przeprowadzony pierwszy etap konsultacji społecznych, na którym zostały zaprezentowane 3 warianty, wywołał duże zaniepokojenie części mieszkańców Włocławka i gminy Fabianki.
Przedstawiciele mieszkańców zwrócili się do mnie z prośbą o interwencję w tej sprawie, wyraziwszy sprzeciw wobec proponowanych wariantów, które dzielą gminę Fabianki na 2 obszary. Ponadto, na terenach przewidzianych do wywłaszczania zlokalizowanych jest wiele nowo wybudowanych domów w rozwijającej się miejscowości Bogucin. Taka inwestycja będzie też negatywnie oddziaływała na środowisko naturalne, a wzrost poziomu hałasu przyczyni się do pogorszenia stanu zdrowia mieszkańców. Podobne zagrożenie spowoduje planowany przebieg trasy S-10 w pobliżu bloków mieszkalnych przy ul. Toruńskiej we Włocławku. Ta lokalizacja będzie wymagała likwidacji całego kompleksu pracowniczych ogródków działkowych.
W związku z przedstawioną sytuacją – zwracam się do pana ministra z wnioskiem o zmianę przebiegu trasy S-10 we wszystkich wariantach i zlokalizowanie jej bliżej zakładów azotowych Anwil, zgodnie z pierwszą propozycją, co pozwoli ominąć, po przejściu trasy przez Wisłę, tereny zurbanizowane w gminie Fabianki i zmniejszyć liczbę wywłaszczeń.”
Odpowiedź z Ministerstwa nadeszła z datą 7 listopada. Zawiera głównie informację, podpisaną przez sekretarza stanu Stanisława Bukowca, o planowanych terminach realizacji poszczególnych etapów tej inwestycji. Minister zapewnia, że uwzględniono dotąd wnioski z pierwszej tury konsultacji społecznych. Tymczasem senator Pawlak zapowiada już kolejną, przygotowywaną na listopad i grudzień br. Dyrekcja GDDKiA przygotowała nowy IV wariant przebiegu trasy S-10 oszczędzający wiele zabudowań i ogródków i to właśnie ten wariant poddany będzie konsultacjom.
Co o tej propozycji IV wariantu myśli senator Stanisław Pawlak zobacz w materiale wideo TV Kujawy.Info z 20 listopada br.
Razem z przedstawicielami GDDKiA oraz Biura Projektowego TPF, senator uczestniczyć będzie we wspomnianych indywidualnych konsultacjach dot. wariantów przebiegu drogi na odcinku od A-1 do granicy województwa (terminy w grafice)
***
Sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury w swej odpowiedzi z 7 listopada br. szczegółowo informuje:
Ad 1.
W latach 2022-2023 podpisane zostały cztery umowy na zaprojektowanie i budowę odcinków drogi ekspresowej S-10 Bydgoszcz – Toruń o łącznej długości 50 km (wraz z rozbudową drogi krajowej nr 25 o długości około 5 km). Są to Bydgoszcz Południe – Emilianowo wraz z rozbudową drogi krajowej nr 25, Emilianowo – Solec, Solec – Toruń Zachód oraz Toruń Zachód – Toruń Południe.
W kwestii pierwszego odcinka, tj. Bydgoszcz Południe – Emilianowo wraz z rozbudową drogi krajowej nr 25, informuję, że umowa na realizację, w systemie Projektuj i buduj, podpisana została w maju 2022 r. 30 października 2024 r. Wojewoda Kujawsko-Pomorski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Wykonawca kontynuuje prace związane z opracowaniem projektu wykonawczego oraz specyfikacji technicznych. Przeprowadzono już badania archeologiczne.
Umowę na drugi odcinek, tj. Emilianowo – Solec, podpisano we wrześniu 2022 r. Obecnie wykonawca finalizuje projekty techniczne, wykonawcze i specyfikacje techniczne oraz trwa ich weryfikacja przez Inżyniera Kontraktu. Uzgadniane są treści porozumień na przebudowę kolizji z gestorami sieci. Zakończono także badania archeologiczne. Trwa ponowna ocena oddziaływania inwestycji na środowisko.
W sprawie trzeciego odcinka drogi ekspresowej S10 Solec - Toruń Zachód, informuję, że umowa podpisana została w maju 2022 r. W lutym 2024 r. zakończyły się prace związane z wycinką drzew w pasie drogowym. W dalszym ciągu trwa procedura uzyskiwania decyzji ZRID. W październiku 2024 r. RDOŚ wydał postanowienie w sprawie ponownej oceny oddziaływania na środowisko. Wykonawca kontynuuje prace związane z opracowaniem wielobranżowego projektu wykonawczego oraz specyfikacji technicznych.
Umowę z Wykonawcą czwartego odcinka drogi ekspresowej S10 Toruń Zachód – Toruń Południe podpisano w styczniu 2023 r. W kwietniu 2024 r. złożony został wniosek o wydanie decyzji ZRID. 7 października 2024 r. Wojewoda Kujawsko-Pomorski wydał postanowienie o wszczęciu postępowania dotyczącego wydania decyzji ZRID. Wykonawca kontynuuje prace związane z opracowaniem wielobranżowego projektu wykonawczego oraz specyfikacji technicznych.
Odnosząc się do zadania polegającego na poszerzeniu autostrady A1 na odcinku od węzła Toruń Południe do węzła Włocławek Północ o dodatkowe pasy ruchu, informuję, że w maju 2023 r. podpisana została umowa na opracowanie materiałów do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU). Umowa obejmuje opracowanie Koncepcji Programowej, uzyskanie DŚU oraz wykonania prognozy ruchu. Planowana data złożenia wniosku o wydanie DŚU to III kwartał 2025 r.
4 sierpnia 2022 r. podpisano umowę na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ)z materiałami do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy drogi ekspresowej S10 z podziałem na dwie części:
- część I - od autostrady A1 do granicy województwa,
- część II - od granicy województwa do drogi krajowej nr 50 i drogi ekspresowej S-50 na odcinku od drogi krajowej 50 do drogi ekspresowej S-7.
Opracowanie STEŚ dla zadań obejmujących około 120-kilometrowy odcinek dróg ekspresowych wykonuje konsorcjum firm TPF Sp. z o.o. (lider) i Databout Sp. z o.o. (partner). Wiosną 2024 r. odbyła się pierwsza tura spotkań informacyjnych, w których zaprezentowane zostały trzy proponowane warianty przebiegu drogi ekspresowej S-10 (dla obu części). Po przeanalizowaniu uwag i wniosków społeczeństwa przeprowadzona zostanie druga tura spotkań.
Ad 2.
Planowany w ramach inwestycji most przez Wisłę połączy oba brzegi rzeki za pośrednictwem projektowanych węzłów drogowych z drogą krajową nr 91 na lewym brzegu i drogą krajową nr 67 na prawym brzegu, co poprawi komunikację w rozdzielonym Wisłą mieście.
Ad 3.
Głównymi czynnikami determinującymi przebieg wariantów w początkowym etapie opracowania STEŚ są: punkt początkowy trasy w węźle Włocławek Północ, konieczność ominięcia użytków ekologicznych i przejście Wisły w najwęższym miejscu koryta rzeki. Ponadto projektowane przejście wariantem W2 przez tereny ogródków działkowych podyktowane jest próbą minimalizowania liczby kolizji drogi ekspresowej S-10 z zabudową mieszkalną. Natomiast zbliżenie drogi ekspresowej S-10 do zabudowań miejskich w wariancie W3 wynika z koncepcji budowy mostu przez Wisłę wykonanej na zlecenie Miasta Włocławek.
Ad 4.
W toku prac nad STEŚ, po pierwszej turze spotkań informacyjnych, uwzględniono możliwe do spełnienia postulaty społeczne. Podczas drugiej tury spotkań informacyjnych zostaną zaprezentowane ich wyniki.
Ad 5.
Korytarz drogi ekspresowej S-10 został wstępnie wskazany w Studium Korytarzowym poprzedzającym opracowywanie STEŚ. Studium Korytarzowe zostało opracowane w 2019 r. W oparciu o kierunkowe wskazania ze Studium Korytarzowego, wytrasowano wstępne lokalizacje wariantów na etapie STEŚ.
Ad 6.
W ramach obecnie prowadzonych prac przygotowawczych dla drogi ekspresowej S-10 i S-50 od autostrady A1 do OAW, założony jest następujący harmonogram:
- złożenie wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach: III kwartał 2025 r.,
- uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach: II kwartał 2026 r.,
- realizacja robót budowlanych: w latach 2031-2033.
W przypadku pierwszego odcinka drogi ekspresowej S10 od węzła Bydgoszcz Południe do węzła Emilianowo, informuję, że po otrzymaniu decyzji ZRID nastąpi przekazanie Wykonawcy prawa dostępu do placu budowy, co planowane jest na listopad 2024 r. Wykonawca po otrzymaniu prawa dostępu do placu budowy planuje rozpoczęcie prac przygotowawczych, m.in usuwanie karpin, wycinkę pozostałych drzew, przygotowanie dróg technologicznych, usuwanie kolizji, organizację zapleczy dla obiektów inżynierskich, odhumusowanie terenu – roboty te będą prowadzone w zależności od sprzyjających warunków atmosferycznych. Planowane zakończenie robót budowlanych to 2027 r.
Odnosząc się do drugiego odcinka drogi ekspresowej S-10 od węzła Emilianowo do węzła Solec, dla którego obecnie prowadzona jest ponowna ocena oddziaływania inwestycji na środowisko, informuję, że uzyskanie decyzji ZRID planowane jest na styczeń 2025 r.
Wykonawca po otrzymaniu prawa dostępu do placu budowy planuje rozpoczęcie prac przygotowawczych takich jak usuwanie karpin, odhumusowanie, przygotowanie dróg technologicznych, usuwanie kolizji. Roboty będą prowadzone w zależności od sprzyjających warunków atmosferycznych. Planowane zakończenie robót budowalnych to 2027 r.
W kwestii kolejnego, trzeciego odcinka Solec – Toruń Zachód, uzyskanie decyzji ZRID planowane jest jeszcze w 2024 r. Po otrzymaniu decyzji ZRID nastąpi przekazanie Wykonawcy prawa dostępu do placu budowy, co planowane jest na grudzień 2024 r.
Wykonawca, po otrzymaniu prawa dostępu do placu budowy, planuje rozpoczęcie prac Przygotowawczych, takich jak odhumusowanie, przygotowanie dróg technologicznych, usuwanie kolizji, roboty ziemne. Roboty będą prowadzone w zależności od sprzyjających warunków atmosferycznych. Planowane zakończenie robót budowlanych to 2027 r.
W przypadku ostatniego, czwartego odcinka drogi ekspresowej S-10 od węzła Toruń Zachód do węzła Toruń Południe, termin na uzyskanie decyzji ZRID zgodnie z zapisami umowy przypada na koniec listopada 2024 r. Biorąc pod uwagę możliwe opóźnienia w procedowaniu decyzji, planowana data uzyskania decyzji to maj 2025 r. Planowane zakończenie robót budowlanych to 2027 r.
- Zobacz oryginalną odpowiedź z ministerstwa: TUTAJ
- Pełny tekst oświadczenia senatorskiego S. Pawlaka z 3 października br.: TUTAJ
- Ulotka informacyjna w gminie Fabianki TUTAJ
opr. nim, 19 listopada 2024 r.